Rodina Becherů a jejich životní likér (I. část)
„Becherovka sbližuje již od roku 1807.“ Tento známý reklamní slogan poukazuje na úctyhodné stáří naší nejznámější likérky. Na následujících pár řádcích se pokusím přiblížit historii firmy.
Za každým úspěšným podnikáním stojí několik základních aspektů – nápad, pracovitost a štěstí. Právě poslední z nich můžeme spojit s návštěvou říšského knížete Maxmilliána Friedricha von Plettenberga v roce 1805 v Karlových Varech. Tehdy s ním přijel i jeho osobní lékař Dr. Christian Frobrig. Tento anglický doktor při jedné z návštěv lázeňského města zavítal také do apotéky Josefa Bechera, se kterým rád diskutoval o léčivých účincích nejrůznějších bylin. Když doktor odjížděl, nechal Janu Becherovi recept na žaludeční likér. Dva roky zkoušení a testování dalších bylin přineslo nový likér s názvem English Bitter, který byl pro svoje dobré zdravotní účinky velice oblíbený. Není bez zajímavosti, že populární lék si v roce 1812 zakoupil i Johann Wolfgang Goethe při své několika četné návštěvě Karlových Varů, a dokonce o tom zanechal záznam ve svém deníku. Expanze na zahraniční trhy přišla zanedlouho, a tak už v roce 1834 a následujících letech se prodávala ve Štětíně, Mnichově, Vídni. Nešlo sice o masovou distribuci a prodej „ve velkém“, ale to se mělo brzy změnit.
I přes to, že za (spolu)objevitele považujeme Josefa Bechera, za zakladatele můžeme označit jeho syna Jana. Firmu vedl od roku 1838 a udělal z ní moderní podnik. Za 40 let jeho působení si společnost vybudovala jméno a ovládla část trhu, i proto se na každé láhvi i v dnešní době nachází jeho podpis. Jeho zásluhou byla v roce 1866 započata výstavba nové továrny. Ve stejném roce vznikla i typická oválná láhev (svoji charakteristickou zelenou barvu dostala však až v roce 1907). V roce 1867 byla dokončena hlavní tovární budova pro výrobu likéru. I přes to, že se zdálo její umístění nevhodné (byla postavena dále od městského centra), ukázal se zde Janův obchodní duch, protože když v roce 1870 vzniklo nové karlovarské nádraží, byly tím otevřeny cesty k expanzi do celého světa.
V roce 1871 se do čela podniku dostal jeden ze tří Janových synů, a to Gustav Becher, který vydržel ve funkci přes 30 let. Jeho schopnosti upevnily obchodní vztahy a rozšířily alkoholický nápoj na další trhy. Za jeho vedení firmy vznikly i legendární reklamní kalíšky vyrobené z bílého porcelánu.
Začátek nového století byl ve znamení úspěchu na Grand Prix, světové výstavě v Paříži. Firma samozřejmě sbírala i ocenění před tím i poté, ovšem toto můžeme zařadit mezi nejvýznamnější. Dalším, pro firmu však nepříznivým mezníkem, byl rok 1904, kdy majitelé firmy podali žalobu a vyhráli spor s padělateli bylinného likéru. Tento nekončící boj ovšem trvá dodnes.