MajiteleFirem.cz na Twitteru MajiteleFirem.cz na Facebooku MajiteleFirem.cz na Linkedin

Příběh dvou bratrů a dvou firem

31.7.2017 —


V prvním článku této dvoudílné série jsme se seznámili se začátky firmy dnes známé jako Adidas v době, kdy byla rodinným podnikem vedeným společně dvěma bratry. Podnik byl zásadně ovlivněn druhou světovou válkou. Mnohem hůře, než podnik, na tom však po této válce byl vztah mezi bratry. Rudi Dassler se proto rozhodl z firmy odejít a založit vlastní značku. Podívejme se, jak se obě nezávislé firmy vyvíjely dále.

Adidas – Adi Dassler

Adi Dassler oficiálně zapsal svoji značku společně s motivem tří pruhů, tato jednoduchá grafická značka provází firmu až dodnes. Adi se snažil obouvat sportovce všech druhů sportu, což byl vzhledem k různým požadavkům poměrně problém. Další velkou zakázku získal opět na olympijských hrách, tentokrát v roce 1952 v Helsinkách, když obouval atlety, kteří skončili na stupních vítězů.

Co bylo ovšem velký, a to nejen marketingový, úspěch, byla podpora německého národního fotbalového týmu a jeho výhra na mistrovství světa v roce 1954 proti Maďarsku. K tomuto triumfu se měl vyjádřit i trenér týmu, který podotknul, že o vítězství bylo rozhodnuto už v kabině, přičemž měl na mysli právě boty Adidas, které obouval celý německý národní tým. Další velkou událostí bylo na konci padesátých let zapojení syna Horsta Dasslera (1936–1987) do rodinné firmy. Ze začátku Horst působil hlavně ve vedení zahraničního obchodu, konkrétně zakládal pobočky nejdříve ve Francii a poté v dalších zemích. Od roku 1963 firma vyráběla také fotbalové míče, dresy a další sportovní oblečení.

V roce 1978 zemřel Adi Drassler, společnost převzala jeho žena a syn Horst. Právě jeho syn pozvedl firmu v oblasti marketingu, když aktivně podporoval největší sportovní asociace, jako byla FIFA nebo Mezinárodní olympijský výbor. Horst ovšem ve svých 51 letech zemřel. Společnost se následně dostala do problémů a za dva roky, tedy v roce 1989, firmu za 1,6 miliardy franků koupil francouzský podnikatel Bernard Tapie. Tím skončila rodová podnikatelská linie Dasslerů ve firmě Adidas.

Puma – Rudi Dassler

Druhá značka, respektive společnost, která vznikla po roztržce bratrů Adolfa (Adi) a Rudolfa (Rudi), je dodnes populární sportovní značka Puma. Po původním návrhu jména Ruda (podle zakladatele Rudolfa Dasslera) dostala firma právě název Puma, který má dodnes. Název zvířete měl charakterizovat důležité vlastnosti sportovce: rychlý, hbitý, elegantní.

Není bez zajímavosti, že firmy obou bratrů dělilo pouze několik stovek metrů, ovšem ani tato malá vzdálenost nedokázala překlenout jejich vzájemné nepřátelství. Jejich negativní vztah se bohužel přenesl také na potomky bratrů Dasslerových, a tak se syn Adiho Horst Dassler a syn Rudiho Armin Dassler soudili o možnost podpory a marketingu jednotlivých sportovců.

Stejně jako firma Adidas i Puma se soustředila na velké množství sportů, ovšem nejvíce byla Puma vidět ve fotbale, kde už v padesátých letech spolupracovala s předními trenéry a hráči. Další expanze na světové trhy proběhla, až když byl ve vedení společnosti Rudolfův syn Armin (1929–1990). Ten zapojil do svého marketingu i vrcholové sportovce z jiných sportů, například v roce 1985 vyhrál Boris Becker Wimbledon v botách Puma.

V roce 1986 byla právní forma firmy změněna na akciovou společnost. Dalším strategickým rozhodnutím bylo poskytovat výrobky do diskontních řetězců. Tento krok však nebyl nejšťastnější a celá společnost se dostala do ekonomických problémů. Armin Dassler následně, v roce 1988, prodal svůj podíl ve firmě řetězci Cosa Liebermann SA. V roce 1989, tedy o rok později, zemřel. Pravděpodobně shodou okolností se tak stalo ve stejném roce, ve kterém odkoupil francouzský finančník Bernard Tapie společnost Adidas.

Dnes můžeme jen spekulovat, kde by byla firma, kdyby se bratři po druhé světové válce nerozešli. Pravdou však zůstává, že zatímco rodinné rozepře většinou vedou k zániku podnikání všech členů rodinného klanu, v tomto případě jeden i druhý vybudovali úspěšné značky, které prosperovaly až do konce osmdesátých let minulého století jako rodinné podniky a dodnes jsou úspěšnými sportovními značkami. Domnívám se, že pokud se dnes řekne sportovní obuv, většině lidí se vybaví obchodní značky, mezi kterými budou jistě i Adidas a Puma.


pribeh-dvou-bratru-a-dvou-firem

Petr Štěrba

Petr Štěrba je studentem posledního ročníku Filosofické fakulty Univerzity Karlovy a posledního ročníku Vysoké školy ekonomické v Praze. V rámci svého studia se Petr věnuje hospodářským dějinám a ekonomii. Při psaní článků pro webový portál majitelefirem.cz se zaměřuje především na příběhy českých i zahraničních rodinných firem.