Kulatý stůl k rodinnému podnikání
Pod vedením prof. I. Jáče byl v období 2016 až 2017 na Technické univerzitě Liberec realizován projekt aplikovaného výzkumu zaměřený na otázku rodinného podnikání jako nástroje ke zmírnění regionálních disparit.
Součástí projektu byla realizace celorepublikového výzkumu zaměřeného na rodinné podnikání v obcích do 2000 obyvatel a tvorba vzdělávacího systému pro rodinné podnikání v prezenční formě i celoživotního vzdělávání.
Na základě zjištění z výzkumu byly připraveny otázky k panelové diskuzi, která proběhla 11. 9. 2017 v rámci konference Liberecké ekonomické fórum LEF 2017 na půdě Technické univerzity v Liberci.
Pod vedením moderátora Ing. Jaroslava Demla, Ph.D. se do diskuze zapojili:
- Ing. Jaroslav Šebek, předseda Asociace soukromých zemědělců
- Libor Musil, předseda představenstva společnosti LIKO-S, a.s.
- Petr Bušanský, zakladatel VÍNO HRUŠKA s.r.o.
- Ing. Vojtěch Koráb, Dr., MBA, Vysoké učení technické v Brně
- Ing Jiří Hnilica, Ph.D., zakladatel Centra pro rodinné firmy na Vysoké škole ekonomické v Praze
- Ing. Ivan Jáč, CSs, Technická univerzita v Liberci
- Stanislav Servus, LL.M., advokát zaměřený na problematiku rodinných firem
Účastníci diskuze se věnovali následujícím tématům spojeným s rodinnými firmami v České republice připraveným na základě výsledků výše zmíněného výzkumu.
Zabývali se společenským statutem, který rodinné podnikání má, atraktivností rodinných firem pro dnešní mladou generaci (tzv. generaci M, kterou můžeme označit také jako internetovou generaci) či otázkou soběstačnosti nebo naopak nutné podpory rodinných firem. Probíral se také pohled veřejnosti na rodinné podnikání a snaha o zařazení principů, okolností a souvislostí rodinného podnikání do systému vzdělávání.
Setkání bylo zakončeno debatou na téma budoucnost rodinných firem v České republice.
Shrňme si krátce hlavní závěry tohoto kulatého stolu:
- Rodinné podnikání zatím nemá v ČR společenský statut, ale zástupci komunity ze stran rodinných podnikatelů, asociací a vzdělávacích institucí za to chtějí bojovat a považují to za důležité.
- Řada mladých členů podnikatelských rodin má zájem pokračovat v rodinném podnikání. Ukazuje se však, jak je vhodné je k tomu vést od mala.
- Rodinné podnikání je důležité podpořit, ale raději nepřímo. Přímé dotace spíše podnikatelské prostředí ničí. Vhodné mohou být u začínajících podnikatelů.
- Síla značky je obrovská ve spojení s kvalitou a stojí na práci vlastních rodinných podniků. Je to cesta, jak se dostat pozitivně do podvědomí společnosti.
- Rodinné podnikání je organický systém, tomu je potřeba přizpůsobit vzdělávání. Je dobře, že je téma v centru pozornosti vysokého školství.
- Rodinné podnikání má budoucnost, je spojeno s pokorou, svobodou rozhodování, kvalitou a tvorbou hodnoty pro celou společnost.