Porsche: Pohnutá minulost úspěšného konstruktéra a podnikatele
Další velkou rodinnou firmou je automobilka Porsche. Tato společnost je známá svými exkluzivními automobily sportovní kategorie. Jak již název napovídá, u vzniku firmy stál Ferdinand Porsche, rodák z Vratislavic nad Nisou, městské části Liberce. Jeho otec byl klempířským mistrem a mladý Ferdinand se zajímal o techniku a s ní spojenou elektřinu.
Po absolvování školy se Ferdinand odstěhoval do Vídně, kde se nechal zaměstnat ve firmě, která se specializovala na elektrické osvětlení a výrobu elektromotorů. Po změně zaměstnání byl jeho zaměstnavatelem Ludvík Lohner, jehož firma se zabývala výrobou kočárů. Právě v této firmě se Porschemu podařilo sestrojit automobil poháněný elektromotorem. Díky němu zaznamenal ve svých pětadvaceti letech významný úspěch na pařížské světové výstavě v roce 1900.
Ve svých 36 letech nastoupil Ferdinand do Autro-Daimler Wiener Neustadt do funkce technického ředitele a hlavního konstruktéra. Zde pracoval na sportovních a závodních automobilech, ve kterých se také účastnil závodů. Podílel se nejen na tomto druhu automobilů, ale také na vojenských projektech pro armádu.
Neshody s vedením firmy Austro-Daimler vyústily v roce 1923 a vedly Porscheho k odchodu z Rakouska. Svého nového zaměstnavatele našel v holdingu Daimler Moroten Gesellschaft, vlastníka předešlé firmy. Opět ve funkci ředitele se podílel na vývoji a výrobě legendárních typů vozu Mercedes SS a Mercedes SSK.
Zlomovým se stal rok 1931, protože Ferdinand Porsche založil vlastní firmu s dlouhým názvem Dr. Ing h.c. F. Porsche GmbH, Konstruktion und Beratungen für Motoren und Fahrzeugbau. Porsche se nepodílel pouze na vývoji závodních a vojenských automobilů, pracoval také na malém levném automobilu, který by se rozšířil do celého světa. I přes to, že byl pilným vynálezcem, stále častěji se díky hospodářské krizi dostával do platební neschopnosti. I proto se ujal zadání od Adolfa Hitlera na stavbu levného a malého vozu, který byl později pojmenován Volkswagen. Tuto firmu si představíme v dalším článku.
Porsche vstoupil v roce 1937 do NSDAP a o rok později dokonce do jednotek SS. I přes členství v těchto organizacích se Ferdinand staral hlavně o vývoj a výrobu automobilů a s nastupující válkou zejména o vojenskou techniku. Po konci války byl Ferdinand zatčen a společně se svým synem Ferrym, zetěm Antonem Piëchem a synovcem Herbertem Kaesem byli odsouzeni za spolupráci s nacisty. V roce 1947 byl Ferdinand Porsche propuštěn na základě kauce 62 000 dolarů. Jeho nejbližší příbuzní byli propuštěni před ním.
Ferdinand Porsche, zakladatel firmy, měl dvě děti. Starším potomkem byla dcera Louise Porsche, která si vzala Antona Piëcha. Právě Anton Piëch vedl společnost Volkswagen GmbH jak za války, tak po válce se svým synem Ferdinandem Piëchem.
Syn Ferdinand Anton Erns Porsche, přezdívaný Ferry, pracoval v otcově podniku již od roku 1931 a od roku 1940 působil ve vedení otcovy firmy. Prvním vozem, který Ferry po válce zkonstruoval bylo Porsche 356 Roadster. Ten se vyznačoval pro budoucí modely typickými kulatými světly. Po smrti svého otce se rodinného podniku ujal Ferry s dalšími členy rodiny. Po roce 1972 se rodina stáhla z aktivního řízení firmy, Ferry zaujal místo čestného člena dozorčí rady firmy, kterou vykonával až do své smrti v roce 1998. Důvodem odstoupení rodiny z vedoucích pozic byly neshody mezi dětmi Ferryho a Louise. Ferryho syn Ferdinand Alexandr Porsche otevřel v roce 1973 vlastní firmu Porsche Design GmbH. Rodina Porsche měla nejen podíly v automobilce Porsche a dalších firmách, ale také v koncernu Volkswagen. Obě automobilky společně spolupracovaly. V čele Volkswagenu stál až do roku 2015 vnuk Ferdinanda Porscheho Ferdinand Karl Piëch, syn Louise a Antona Piëcha.