Volkswagen: Lidový vůz
Když se zmíní název této obrovské automobilky, málokdo si uvědomí, že jde o rodinnou firmu. I přes to, že je firma obchodovaná na burze a za rok 2017 měla zisk více než 1,8 miliard euro, její historie je spojená s rodinným podnikáním.
Příběh největší německé automobilky začíná ve 30. letech a je spojený se jménem Ferdinanda Porscheho. Na začátku byla vize automobilu, který bude dostupný pro velkou část obyvatelstva. Tento úkol dostal F. Porsche v roce 1934 od národně socialistické vlády Německa. Adolf Hitler měl dvě podmínky, že auto nebude stát více než 1000 marek a časová lhůta na výrobu vozidla nepřesáhne 1 rok. Podpora automobilek včetně Deutsche Automobil Industrie RDA nebyla i díky nízké rentabilitě přehnaná, proto také postavil Ferdinand Porsche první prototypy ve své soukromé dílně.
V průběhu následujícího roku byly nové automobily VW 3 zkoušeny v náročných podmínkách. Když se vůz osvědčil, byly kapacitní i finanční prostředky investovány do nového závodu, který vznikl v květnu 1937 a nesl název Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH. O rok později byla společnost pro výrobu Volkswagenů, přejmenovaná pouze na Volkswagenwerk GmbH. V roce 1938 začala stavba celého komplexu, který zahrnoval i ubytování pro zaměstnance. Místo bylo vybráno ve Fallersbergu v Dolním Sasku. Samotná výroba vozů začala v roce 1939, ale po pár vyrobených vozech se fabrika musela předělat pro vojenskou výrobu. Vůdčí osobností této firmy byl Anton Piëch, jehož tchánem byl již výše zmíněný Ferdinand Porsche. Anton vedl firmu jak během válečného období, tak i krátce po něm. Po jeho smrti v roce 1952, se stala ředitelkou byznysu v Rakousku jeho žena Louise.
Další etapa výroby aut přišla až po druhé světové válce, kdy byl celý tovární komplex pod správou britských jednotek. Nejdříve byla auta vyráběna pod britskou správou pro veřejné instituce a na částečné splacení reparací. Ferdinand Porsche dostával z každého prodaného vozu peněžní obnos, který mu pomohl v roce 1947 otevřít si vlastní továrnu na závodní auta. Již v roce 1955 vyrobila firma milion kusů Volkswagenů Typu 1, které jsou známé spíše jako Volkswagen Brouk. Automobilka byla až do roku 1960 pod kontrolou státu, od tohoto roku se stal podnik akciovou společností, která byla rozložena 60 procenty mezi drobné akcionáře a 40 procent si ponechala státní správa. Skoro polovina vozů šla na export do USA.
Úspěch firmy přinášel prostředky a možnost akvizic. Jednou z nich byla v roce 1965 Auto-Union od firmy Mercedes-Benz, další o pár let později, a to NSU Automobil AG. Výroba ikonického vozu Brouk přetrvala až do 70. let, kdy začal tento model být zastaralý. Automobilce se postupně propadaly tržby i přesto, že přicházela i s jinými typy aut, jako například v roce 1973 s Passatem. Obrat nastal až s dalším menším automobilem, který nesl název Golf, design tohoto vozu navrhl Ital Giorgietto Giugiaro, který pracoval i pro Alfu Romeo.
Volkswagen Group vytvořila automobilový koncern, který vlastní i další automobilky, například Seat, Škodu, Bentley, Lamborghini, Bugatti a další. Tradici ve vedení automobilek převzal syn Antona Piëcha a vnuk Ferdinanda Porscheho také Ferdinand Piëch, který se stal v roce 1993 generálním ředitelem firmy a byl předsedou dozorčí rady od roku 2002 až do roku 2015. Na začátku jsem zmínil, že tato automobilka je rodinnou firmou, je to také z toho důvodu, že 52,20 procent vlastní společnost Porsche Automobil Holding SE, za kterou stojí rodina Porsche. Tato třetí generace, jenž navazuje na svého nejslavnějšího člena Ferdinanda Porscheho, je tak faktickým vlastníkem celé Volkswagen Group.