MajiteleFirem.cz na Twitteru MajiteleFirem.cz na Facebooku MajiteleFirem.cz na Linkedin

Wrigley Company: Světový rodinný byznys za pár centů (1. část)

24.6.2019 —


Další díl seriálu Slova a příběhy navazuje na předchozí díl vyprávějící o rodinné společnosti Mars, která v roce 2008 koupila firmu Wrigley Company vyrábějící světoznámé žvýkačky, kterou založil v roce 1891 William Wrigley Jr. v Chicagu, a to ve svých 29 letech. William Wrigley Jr. už jako náctiletý pracoval ve fabrice na mýdlo, kterou řídil jeho otec. V práci trávil 10 hodin denně se mzdou 1,5 dolaru za týden. Tato mzda ho příliš neuspokojovala, proto se stal řidičem koňského spřežení rozvážející mýdla. Naučil se tak jednat s lidmi a další měkké dovednosti, které se mu v jeho pozdějším podnikání velice hodily.

V roce 1891 se přestěhoval do Chicaga, kde založil již zmíněnou firmu. Společnost nejdříve působila jako západní             pobočka pro otcovu firmu na mýdla. Svůj talent pro obchod ukázal svými nápady, jako například rozdáváním deštníků k balení mýdel, čímž výrazně zvedl obrat. Ovšem úspěch s jeho hlavním produktem měl teprve přijít. Tímto výrobkem a fenoménem se staly žvýkačky, které ovšem na konci 19. století se podstatně lišily od těch dnešních. Nebyly příliš chuťově dobré, proto William Wrigley Jr. začal v roce 1893 s výrobou a prodejem peprmintových a ovocných žvýkaček.

V 1907 William Wrigley Jr. mohutně rozšířil svojí marketingovou kampaň, když využil paniky na finančních trzích ve stejném roce. Poté, co si půjčil 250 000 dolarů, obsadil reklamní plochy a kanály, za které by za normální ekonomické situace dal až 1,5 milionu dolarů. Svým odvážným a energetickým přístupem zatlačil konkurenci, která se obávala dalších finančních problémů a zvýšil svůj obrat ze 170 000 dolarů na 3 miliony dolarů v roce 1910.

Dalším jeho logickým krokem byla expanze do anglofonních zemí, především do Velké Británie. Přes to, že prodej ve Spojeném království nepřinesl takový úspěch, jak čekal, uchytil se na dalších trzích Commonwealthu, konkrétně v roce 1910 v Kanadě a o pět let později v Austrálii. V roce 1916 ze zisků společnosti dokonce koupil podíl v baseballovém týmu Chicago Cubs. Své obchodní aktivity rozšiřoval i do oblasti turistického průmyslu, když koupil ostrov Catalina blízko Los Angeles a udělal z něj významnou turistickou atrakci. Diverzifikace podnikání se mu vyplatila, protože právě tyto aktivity mu pomohly překonat Velkou hospodářskou krizi v roce 1929. William Wrigley Jr. se už ovšem po krizových let nedočkal, zemřel v roce 1932.

Po jeho smrti nastoupil do vedení jeho syn Philip K. Wrigley, který společnost provedl problematickými léty. Ovšem bojem o přežití byla až druhá světové válka. Většina výrobků z gumy byla určena pro armádu a ani žvýkačky nebyly výjimkou. Byla dokonce dočasně vyráběna žvýkačka pod názvem Orbit, která měla menší množství přísad a byl omezen nebo pozastaven prodej prémiových značek společnosti.


wrigley-company-svetovy-rodinny-byznys-za-par-centu-1-cast

Petr Štěrba

Petr Štěrba je studentem posledního ročníku Filosofické fakulty Univerzity Karlovy a posledního ročníku Vysoké školy ekonomické v Praze. V rámci svého studia se Petr věnuje hospodářským dějinám a ekonomii. Při psaní článků pro webový portál majitelefirem.cz se zaměřuje především na příběhy českých i zahraničních rodinných firem.