“Rodinnost“ firmy jako výhoda – německý příklad
V článku Konkurenční výhody rodinných firem , který vyšel společně s tímto článkem v časopise Moderní řízení, jsme si krátce shrnuli výhody rodinného podnikání. Představme si tyto výhody na konkrétním příkladu. Velmi rád jako přiklad skvělé rodinné firmy s obrovským množstvím akcionářů uvádím společnost Haniel. Existuje však řada dalších, jednou z nich je i společnost Brose, která působí též v České republice a patří mezi vedoucí světové dodavatele dílů pro automobilový průmysl (cca 23 000 zaměstnanců a obrat skupiny cca 5,2 miliardy EUR).
Co na nich lze ukázat? Svoji rodinnost prodávají jako jasnou konkurenční výhodu, a to nikoliv pouze ve vztahu ke svým obchodním partnerům, ale též ke svým zaměstnancům. Jedná se o hodnotu, které si váží, ale zároveň si uvědomují související rizika. Ve svém rozhovoru pro německý Handelsblatt v roce 2003 pan Michael Stoschek, stávající majoritní společník společnosti Brose, uvedl, že největším nepřítelem rodinného podniku je rodina, a proto se sám zasadil o nastavení vhodných „Family Business Governance“ pravidel. Vnímání důležitosti „rodinnosti“ ukazují hlavní principy skupiny Brose, které shrnuje spojení „FIRST“ – Family, Innovation, Respect, Success a Team. Pro účely tohoto článku cituji pouze význam slova rodina: Family (rodina): „Naši vlastníci staví zájmy společnosti před zájmy vlastní. Společnost tedy bude růst cestou ziskového a vlastního financování, při udržení nezávislosti jako společnosti vlastněné rodinou“. Co bych z výše uvedeného velmi jednoduchého hesla vyzdvihl a zdůraznil:
- Společníci jasně vyjadřují, že zájmy společnosti mají přednost před jejich vlastními zájmy, tedy zájmu na výplatě dividendy, na pozicích ve firmě atd. Toto je velmi silná informace i pro zaměstnance, která jim říká, že spolupracují se společností, která se chce rozvíjet a investovat své zisky do dalšího rozvoje. Nejedná se o jednorázový krátkodobý projekt. Toto vyjádření tedy ukazuje, že ze dvou základních principů vnitřního fungování rodinných firem – Family First a Business First si majitelé společnosti Brose vybrali princip druhý.
- Společníci chtějí zachovat „zdravou finanční situaci“. Ostatně řada podnikatelů říká, že banky mohou být skvělými partnery, ale též největšími nepřáteli, když dojde na krizovou situaci. Ač odmítnutí bankovního financování může být velmi problematické z hlediska rozvoje firmy a v některých oborech bez něj nelze prakticky fungovat, považuji osobně princip „opatrného zadlužování“ za pozitivní.
- Společníci jasně deklarují, že chtějí firmu zachovat jako firmu rodinnou, rozumím tedy ve vlastnictví stávající širší rodiny. Tímto prohlášením deklarují budoucí směřování. Deklarují snahu o rozvoj i stabilitu zároveň. Takovéto prohlášení, jestliže bude společnost a společníci fungovat v souladu s ním, dává silný prvek jistoty „stakeholderům“ na různých vztahových úrovních ke společnosti (zaměstnanci, obchodní partneři). V souvislosti s tímto bodem bych však rád zmírnil výše uvedené vyjádření pana Stoschka, který si je vědom vnitřních rizik fungování rodinných firem – tj. rodinnost je dobrý princip a rodina může být výborným vlastníkem, zároveň je však třeba nastavit vhodná pravidla fungování rodiny a firmy tak, aby se „rodinnost“ neproměnila v zátěž a riziko.
Z dalších principů společnosti Brose bych rád vyzdvihl „Respekt“ a „Tým“. Společným znakem těchto hodnot je vyjádření velké úcty a respektu k zaměstnancům, kteří jsou základní složkou každé organizace. Ve společnosti Brose se pak snaží dané principy opravdu naplňovat (např. velmi vypracované systémy závodního stravování, školek a odměňování zaměstnanců, tj. určitý podíl na zisku), čímž vlastnická rodina (společníci) potvrzuje záměr na dlouhodobém vztahu se svými partnery a dalším rozvoji podniku.
V poslední době se zdá, že i v České republice se objevuje skupina rodinných firem (z celé řady bych vybral např. společnosti Hopi, Liko-S, Gumex atd.), kde dochází k úspěšnému předání další generaci, kde si společníci – členové rodiny, ujasnili směr, kterým chtějí firmu společně vést a zároveň navenek deklarují, že v rodinnosti svého podniku vidí konkurenční výhodu a silnou hodnotu. Věřím, že v tomto úsilí budou pokračovat a budou se inspirovat příklady z praxe zahraničních kolegů.