Inovace v rámci tradice
Slučitelností dvou na první pohled protikladných pojmů tradice a inovace se zabývá článek Alfreda De Massis zveřejněný na webu Family Capital.
Snahy o inovaci bývají v našich představách spojovány s opouštěním starých pořádků, které mají uvolnit místo všemu novému. Minulost má být zapomenuta, hledí se do budoucnosti. Zdá se to být na první pohled v naprostém protikladu k tradici, která je tolik typická také pro rodinné firmy. Po celé generace se střádají znalosti, postupy, hodnoty, zkrátka vše, co společně tvoří identitu rodinné značky. A právě rodinné firmy mají vysoký potenciál spojovat minulost s přítomností.
Článek staví svá tvrzení na rodinných firmách, které dokázaly využít svoji tradici k výrobě nových úspěšných produktů. Jako příklady uvádí autor článku italského výrobce zbraní Beretta, jednu z nejstarších rodinných firem, která díky novým materiálům a výrobním postupům získala pro své produkty mnoho mezinárodních ocenění. Dalším příkladem je společnost Lavazza a její zdokonalený systém kapslí na espresso, který funguje i v kosmu. Příklad inovace spjaté s místní tradicí představuje toskánská Aboca, která přetváří tradiční lokální suroviny a postupy tak, aby její produkty získaly nové funkce.
Inovace může být spojena nejen s produkty, ale také s jejich významem. Inovátory jsou v tomto smyslu například společnost Vibram, vyrábějící speciální běžeckou obuv, nebo loďařská společnost Apreamare, která u svých luxusních jachet vsadila na tradiční design rybářských lodí.
Mnoho rodinných firem v rámci své tradice inovuje. Základem je najít rovnováhu mezi minulostí, značící kontinuitu, a budoucností, představující změnu. Použitím něčeho starého, tradičního je možné dobrat se nových výsledků. Tento přístup znamená globálně nesporné pozitivum pro rodinné firmy.