LIKO-S: Rodinné firmy se stávají pojmem, má smysl to zapojit do marketingu
Firma Liko-S ze Slavkova u Brna má v podstatě dvě zaměření – ve strojírenství a ve stavebnictví. Firma se zabývá od zakázkové kovovýroby, přes tepelné izolace a kancelářské příčky i stavbou celých hal, tzv. zelených budov. V rozhovoru s Janem Musilem, ředitelem divize Interiors, který je členem vlastnické rodiny Musilů, jsme se pokusili zjistit, zda se u strojírensky a stavebně zaměřené firmy objevuje prvek rodinnosti v propagaci.
- Kdo z Vaší rodiny je zapojený v chodu Vaší rodinné firmy?
Firmu založil můj otec v roce 1992. Původně začal podnikat už v roce 1990 s naším dědou, ale asi po dvou letech zkrachovali, takže začátky rodinného podnikání se moc nevyvedly. Táta na sebe vzal dluhy a začal s naší firmou. Postupně se k tátovi připojila maminka. Dneska ve firmě pracuje celá rodina, která už je legálně schopná pracovat. Já jsem se do firmy zapojil jako první z druhé generace, pak se ke mně přidala sestra, která nejdřív žila a pracovala v Americe, ale přidala se k nám, když se vrátila. S sebou přivezla i manžela, který u nás také začal pracovat. Takže dneska jsme tam v pěti a čekáme, až nám doroste ta další generace, už potřebujeme lidi.
- Kdo se ve Vaší firmě stará o marketing?
Celá kultura naší firmy je založená na „dělání malých firem v rámci firmy“. Jednotlivé týmy mají velkou autonomii, mají poměrně velké rozhodovací pravomoci a širokou míru zodpovědnosti. My se snažíme po baťovském vzoru decentralizovat. Nemáme centrální oddělení marketingu, ani třeba obchodu nebo nákupu. I tom marketingu je to tak, že si každý ten byznys, co máme, dělá marketing sám. Řídí se to nějakými v podstatě nepsanými pravidly spojenými s korporátní identitou. I marketing se snažíme dělat jinak než všichni ostatní, to je to hlavní. Ale musím říct, že hodně z těch věcí, co se týče marketingu, máme pod kontrolou nebo finálním dohledem buď otec, nebo já, aby to mělo kvalitu a standard, na který jsme zvyklí.
- Decentralizovaný marketing se vyvíjel od počátku firmy? Nebo přišel až s Vaší druhou generací?
Už od počátku jsme stavěli na základech decentralizace.
- Rodinnost jako důležitý prvek Vašich reklamních kampaní? ANO X NE
Teď už jo, poslední roky.
Kdybyste se podívala na naše marketingové nástroje 7, možná 5 let zpátky, tak byste tam nic takového nenašla. Za prvé jsme nebyli v pravém slova smyslu rodinná firma a neprofilovali jsme se tak, protože nebylo proč. Rodinné firmy tady nebyly, nebyl to pojem a lidé na to neslyšeli. Ale dneska už se to pojmem stává a zájem o to začíná růst, takže už to smysl má.
- Jak se „rodinnost“ ve Vašich reklamních kampaních projevuje?
Hodně jsme se tam začali objevovat my jako rodina. Jsme tam hodně na fotkách. Lidé nás už ale tak nějak znají, tak jsme trochu marketingově známí, byla by škoda toho nevyužít. V roce 2014 jsme vyhráli soutěž Rodinná firma roku, tím jsme se hodně profilovali. Teď v materiálech hodně píšeme, že jsme rodinná firma, hodně se věnujeme naší filozofii a kultuře, která je pro tu rodinnou firmu specifická. Snažíme se, aby z našeho marketingu vyzařovala ta sympatická rodinná atmosféra.
- V jakých médiích můžeme Vaši reklamní kampaň vidět?
Televize – Placenou reklamu ne, ale dost často o nás něco natočí, tak nás mohou lidé vidět.
Rozhlas – To vůbec. Zase případně nějaký rozhovor.
Tisk – Placená reklama velmi málo. Nějaké placené advertoriály máme, ale opět se o nás někdy píše. Spíš používáme neagresivní marketing a děláme něco, co je pro ta média následně zajímavé.
Internet obecně – Záleží na jednotlivých byznysech. Máme byznys zaměřený na koncového zákazníka (to je především divize Izolace), všechno ostatní je spíš „be to be“, tam to úplně není potřeba. U Izolace internet využíváme, tam se hodně toho obchodu dělá na internetu, hodně leadů chodí z internetu.
Sociální sítě – YouTube (všechna videa co jsme natočili a byla o nás natočena), Facebook, Linkedin (nabídky pracovních pozic). My jsme se těmi sociálními sítěmi moc nezabývali, říkali jsme si, že u stavební firmy by to nikoho nezajímalo. Ale asi před rokem jsme změnili názor. Během roku se nám podařilo na Facebooku vybudovat základnu asi 6000 aktivních fanoušků. Má to velký ohlas, takže teď to funguje.
Outdoor marketing – ne ve velkém měřítku. Opět záleží na konkrétních byznysech. Co se týče izolací, tak tam, kde zrovna pracujeme, máme rozvěšené bannery. Obecně ve stavebnictví je nás vidět tam, kde zrovna děláme. A hodně nás lidé znají kvůli našim autům, to jsou takové jezdící billboardy. Máme auta hodně polepená, výrazná, aby si toho lidé všímali. Využíváme barvy použité v našem logu, to je specifické.
- Která marketingová praktika je pro Váši firmu nejdůležitější?
Pro nás je nejdůležitější direct marketing. Protože tím, že děláme byznys „be to be“, tak je důležité, abychom byli v kontaktu s našimi zákazníky a aby naši zákazníci byli spokojení a dostávali to, na co jsou zvyklí. To je nějaká úroveň kvality a standardu. Hodně důležité pro náš marketing je, že máme vlastní firemní časopis – Likosáček. Likosáček vydáváme už 20 let, píšou ho naši zaměstnanci, vydáváme si ho sami, doopravdy to vychází od té firmy a ne od nějaké reklamní agentury. Dneska to vychází v nákladu 1800 kusů, což už není úplně málo. V marketingu je pro nás nejdůležitější budování vztahů skrz naše obchodní sítě, to je klíčové.
- Jak se Likosáček dostane ke svým čtenářům?
Likosáček je měsíčník. Máme databázi zákazníků, kterým to posíláme, s kterými intenzivněji spolupracujeme. Také máme elektronický newsletter, který mohou zákazníci odebírat. Stejně tam je online i náš firemní profil. Další propagační materiály se k zákazníkovi většinou dostanou ve chvíli, kdy má o nějaké naše práce zájem.
- Setkáváte se s pozitivními reakcemi zákazníků, kteří reagují právě na fakt, že jste rodinnou firmou? A jak je to obecně se zpětnou vazbou?
Myslím, že v našem oboru se žádný zákazník nerozhodne pro spolupráci jenom proto, že jsme rodinná firma. Bavíme se o zakázkách v řádech stotisíců až milionů. Je potřeba hodně pragmatického uvažování. Ale fakt, že jsme rodinná firma má právě i ty případné praktické dopady pro zákazníka. Pro zákazníky je třeba důležité, že mohou vzít telefon a zavolat majiteli, nebo někomu z naší rodiny. Máme zveřejněná čísla a je normální, že když je nějaký zákazník nespokojený nebo potřebuje něco řešit, tak se prostě ozve a my jsme v tom angažovaný. To je pro zákazníky i záruka kvality, protože my do toho jdeme s vlastním jménem. Nejsme bezejmenný korporát. Rodinnost garantuje i dlouhodobost. S ohledem na produkty, které děláme, je pro zákazníky důležité, že mají jistotu, že tady budeme za 5, 10, 15 let. To rodinná firma značí více než kterákoliv jiná. Dneska nás ty lidi už znají jako rodinnou firmu. Když vezmu sociální sítě, kde je nejvíc vidět ten feedback, tak na příspěvky, které se týkají rodinnosti naší firmy, tak reagují hodně. Je to oblíbené.
- Co pro Vás znamenala výhra v soutěží Equa Bank Rodinná firma roku 2014, kde jste vyhráli, jak v hlavní kategorii, tak cenu veřejnosti? Byla pro Vás výhra v jedné z kategorií důležitější?
Jak jsme vyhráli obě kategorie, tak jsme mezi nimi vůbec nerozlišovali. Prostě jsme vyhráli Rodinnou firmu roku a byli jsme za to strašně šťastní a překvapení, protože my jsme se tam nepřihlásili. Přihlásila nás tam tajně asistentka mého otce. My se obecně neradi do těch soutěží hlásíme. Radši se věnujeme práci a naším zákazníkům. Bylo to příjemné překvapení. Myslím, že jsme z toho potom marketingově „vytřískali“ hodně.
- Specifická pro rodinné firmy je aktivita v regionu své působnosti? Je Vaše firma nějak aktivní v okolí Slavkova u Brna?
Když se řekne v okolí Slavkova u Brna Liko-S, tak doufám, že všichni budou vědět, o co se jedná. Jsme čistě moravská firma, lidé nás znají i v Praze, ale co se týče aktivity v regionu nebo komunitě, tak jsme činní právě na Moravě, kolem Slavkova a Brna. Podporujeme naše město, podporujeme různé akce, hlavně akce pro děti. Dospělí by si měli umět sehnat peníze sami, ale to děti nemohou. Takže různé sportovní akce. Jsme v tom poměrně hodně činní.
- A co aktivita v rámci propagace problematiky rodinných firem?
Původně se zapojoval táta, ale pak jsem se přidal i já. Studoval jsem program pro „next generation“ na IMD (IMD Business School for Management and Leadership Courses). Získal jsem tam spoustu znalostí a potkal hodně zajímavých lidí. Ani nevím, co nás k tomu vede. Táta tím tráví desítky hodiny měsíčně. Zaprvé v tom vidíme velký smysl. V tom aby rodinné firmy v Česku byly, aby fungovaly a byly podporované. Je to důležité pro zemi jako takovou. Rodinné firmy mají velké přednosti. Zároveň tím, že se jako rodinná firma profilujeme, jsme tím známí a daří se nám, tak proč toho nevyužít, abychom pomohli jiným rodinným firmám a obecně povědomí o rodinných firmách u nás. Je to pro nás a další generace důležité. Poslední věc je, že čím víc o tom člověk mluví a setkává se s těm lidmi, tak to té firmě pomáhá jako takové. Firma poznává sama sebe a jiné metody a jiné praxe. Takže je to přínosné i pro nás.