Rodinné konflikty: rodina Redstone jako jedna z pravděpodobných předloh pro seriál HBO
Tento článek je prvním ze série článků zaměřených na rodinné konflikty ve světle správy rodinných společností prostřednictvím tzv. Family governance modelu.
V této sérii se podíváme na osudy prominentních rodin z různorodých podnikatelských odvětví. Účelně tak demonstrujeme, v čem se lze inspirovat a naopak, čemu se obloukem vyvarovat při správě vašeho rodinného majetku / podnikání.
„Jednoho večera jsem si zašel na večeři do vyhlášené rodinné restaurace… u každého stolu se pořád někdo hádal“, trefně poznamenal americký komik George Carlin v jednom ze svých stand-up vystoupení.
Budu mluvit z osobní zkušenosti, když výše uvedenou charakteristiku rodinné dynamiky doplním vlastním postřehem z nedávné doby. Krása rodinného fungování tkví v tom, že je možné se do krve pohádat o umístění nově sestavené komody v prostoru obývacího pokoje a za necelou hodinu poté dělat jakoby nic a radostně oslavovat úspěšné ukončení studia na vysoké škole.
Řešení konfliktů neoddělitelně patří k fungování každé rodiny. Věci se však začínají komplikovat, když se do této „výbušné směsi“ rodinných vztahů přidá vedení společného podniku. O tom nás ostatně přesvědčil kritiky oceňovaný seriál Boj o moc (HBO, 2018-2023). Při sledování jednolitvých epizod se mi hlavou honilo: „Dobře, jistě, moje rodina dovede být otravná, ale takhle daleko bych nikdy nezašel.“ Pro ty, kteří zmíněný seriál ještě neviděli, tak ve zkratce se dá děj popsat jako dynamický vhled do fungování fiktivní rodiny Roy. Hlavou rodiny je Logan Roy, zakladatel rodinného mediálního a zábavního konglomerátu Waystar Royco. Po jeho boku, často i také proti němu, stojí jeho 4 děti, jakožto potencionální dědicové nadnárodní mediální korporace. Seriál i nadále získává zaslouženou popularitu. Nelze se tudíž divit zvědavosti mnohých, kteří pátrají po možné inspiraci námětu scénáristy pořadu Jesse Armstronga. Ostatně se nejedná ani o veřejné tajemství, že řada mediálních magnátů prožívá stejně tak bouřlivé rodinné vztahy jako tomu je v případě fiktivní rodiny Roy. Jednou z možných inspirací se tak nejspíše stala rodina mediálního magnáta Sumner Redstona, na kterého se v podrobnosti podíváme v následujících odstavcích. Na aktuální situaci rodiny Redstone budeme navazovat v dalším článku.
Počátek tradice
Rodinná historie se začíná psát na konci 19. století, kdy společně se svými dvěma bratry emigroval do USA Morris Rothstein (dědeček Sumnera Redstona). Každý z nich si otevřel vlastní obchod s pekařskými potřebami, kdy je důležité je poznamenat, že tyto obchody se nacházely ve stejné čtvrti, tudíž si bratři byli navzájem konkurenty. Syn Morrise Rothsteina Max (Otec Sumnera Redstona) postupem času ztratil zájem o rodinný podnik a po neúspěšném dokončení střední školy vystřídal řadu zaměstnání. V průběhu 30. let se již nyní přejmenovaný Michael (Mickey) Redstone rozhodl koupit a provozovat své první drive-in kino.
Mickey měl dva syny, Sumnera a Eddieho. Oba byli do značné míry nadaní, ale Sumner byl považován za rodinný zázrak. Během letních prázdnin pracoval ve stánku s občerstvením v jednom z otcových autokin, zatímco studoval na stipendium na Harvardu, kde se věnoval právu. Eddie měl zálusk na kariéru v rodinném podniku a byl považován za otcova zřejmého dědice.
V roce 1954 Sumner upustil od kariéry na Ministerstvu spravedlnosti USA a začal se se naplno věnovat rodinnému podniku. Mickey byl nadšený, že má oba syny ve firmě, která se nyní rozrostla v řetězec autokin. Všichni tři měli v rodinné společnosti stejný podíl. Mickey byl stále oficiálně vedoucím, ale většinou se stáhl z vedení firmy. Eddie se staral o každodenní provoz společnosti, zatímco Sumner se soustředil na růst a expanzi. Dá se říct, že jednotlivé role a pole působnosti tak byly rozděleny, nicméně ne řízeně, ale živelně.
Mickeyho snem bylo, aby jeho synové společně vedli firmu dlouho po jeho odchodu, k čemuž však nedošlo. Celá věc se začala komplikovat v roce 1967, kdy byl Sumner jmenován generálním ředitelem. Eddie byl ve firmě mnohem déle než Sumner. Cítil se tak nedoceněný a přehlížený, zatímco Sumner přitahoval veškerou pozornost.
Mezi první a druhou generací tak nedošlo ke sladění očekávání, resp. ze strany zakladatele absentovala jakákoliv příprava pravidel stran nástupnictví.
Následovala hořká právní bitva o kontrolu National Amusements (rodinný podnik Redstonů). Vše bylo završeno až v roce 1972, kdy Sumner získal absolutní kontrolu nad společností.
Cesta k mediálnímu magnátovi
Sumneru Redstovi se za dobu svého fungování podařilo přetvořit středně velkou rodinou společnost do dnešní podoby mediálního konglomerátu s celosvětovým rozsahem. Rozšířil řetězec autokin na obrovská vnitřní multiplexová kina, investoval do filmových studií a následně se pustil do převzetí televizních sítí. Sumner bojoval o získání kontroly nad mediálními giganty Viacom, CBS a Paramount Pictures. Pod jeho vedením se National Amusements stala jednou z největších mediálních holdingů na světě.
Sumnerova společnost stála za vzestupem MTV, zrodem populárních reality TV show jako například pořady Survivor, Spongebob v kalhotách a Teorie velkého třesku. V Hollywoodu National Amusements produkovala kriticky a komerčně úspěšné filmy jako Titanic, Forrest Gump a Indiana Jones. Také vytvářela úspěšné televizní sítě, například Nickelodeon a Comedy Central, vydavatelskou společnost Simon & Schuster a maloobchodní síť videopůjčoven Blockbuster. Na svém vrcholu měly podniky, které Sumner nashromáždil, hodnotu přes 80 miliard dolarů.
Jak už je ale zvykem v prostředí vrcholného managementu, čas od času bylo potřeba si ušpinit ruce. Sumner byl znám tím, že pro dosažení kýženého cíle byl schopen udělat cokoliv. Stejně jako bojoval a zvítězil nad svým bratrem Eddiem o rodinnou firmu, Sumner si vzal to, co chtěl, kdykoliv to bylo nutné, a to i silou. Své odborné znalosti v oblasti práva a firemního managementu využíval kreativními způsoby. Byl výborný vyjednavač a jeho posedlost vítězstvím ho neustále hnala vpřed ve snaze být nadosmrti na vrcholu. K uspokojení této touhy mu nebránila ani skutečnost rodinného pouta mezi jeho dětmi, na což se blíže zaměříme v druhé části tohoto článku.
Použité citace a zdroje:
- The Redstone Family: A long line of ingrained methods to conflict https://cmgpartners.ca/the-redstone-family-a-long-line-of-ingrained-methods-to-conflict/
- Sumner Redstone: the other media baron who inspired Succession was more toxic and dysfunctional than Logan Roy https://theconversation.com/sumner-redstone-the-other-media-baron-who-inspired-succession-was-more-toxic-and-dysfunctional-than-logan-roy-204035
- The Real Succession: Sumner Redstone, the billionaire entertainment mogul and his embattled family https://rts.org.uk/article/real-succession-sumner-redstone-billionaire-entertainment-mogul-and-his-embattled-family